Kampagner
Den rette timing af kampagner er en af OOA’s afgørende styrker. Op til vigtige politiske beslutninger sætter OOA ind med en bred vifte af underskriftsindsamlinger, debatarrangementer, marcher, happenings, avisindlæg og uddeling af oplysningsmateriale.
»Styrken ved OOA's kampagnestrategi var, at der blev satset på både det videnskabelige og det folkelige. Der skulle inviteres eksperter, laves notater og temaaviser til omdeling, men der skulle også indsamles underskrifter og laves demonstrationer. Der skulle laves mærker og sælges T-shirts, men man skulle også fortælle om solfangere, lave debatter i biblioteker og forsamlingshuse og tage kontakt til politikere,« fortæller Lars Ole Andersen, som var aktivist i OOA.
I de første af OOA’s kampagner er der ét overordnet budskab: Det går for hurtigt! OOA oplister en lang række spørgsmål, der skal afdækkes, før folketinget kan tage beslutningen på et solidt grundlag.
Regeringen og el-selskaberne presser på for at starte opførelsen af atomkraftværker med henvisning til det stigende elforbrug, men ifølge OOA er der tid nok:
»Der vil selv med en årlig vækst i elforbruget på seks procent ikke være behov for kapaciteten fra et eventuelt a-værk før tidligst 1986-87«, pointerer OOA i en artikel i Information i 1975.
1975
I marts 1975 lancererer OOA’s sin første store kampagne 'Atomloven - En hån mod befolkningen', efter at den socialdemokratiske regering har fremsat et forslag til en revideret atomlov, hvor man lader det være op til Folketinget at beslutte, hvor atomkraftanlæggene skal placeres. Men på den måde forsøger regeringen at undvige den principielle beslutning om, hvorvidt atomkraften skal indføres i Danmark, lyder kritikken fra OOA og en række politiske ordførere.
Efter en måneds intensiv kampagne med kronikker, udgivelse af oplysningsmateriale og debatarrangementer beslutter SF's landsmøde den 28. april med stort flertal at afvise en hurtig beslutning om atomkraft. Dagen efter SF's landsmøde vælger regeringen at udsætte beslutningen om atomkraft. Denne sejr giver OOA’erne blod på tanden. »Det var vigtigt med delsejre for at få bekræftet, at man var på rette spor og opnå respekt. OOA forsøgte hele tiden at sætte opnåelige mål for at undgå at floppe,« fortæller Siegfried Christiansen.
I slutningen af 1975 iværksætter OOA endnu en omfattende kampagne under navnet ‘Afvis regeringens energikøreplan’. Her argumenterer OOA for, at regeringens oplæg til en politisk principbeslutning om atomkraft bliver foretaget med ‘unødvendig hast’ og på et ‘ufuldstændigt grundlag’.
'Atomkraft?'
Som et led i OOA's generelle oplysningsarbejde udgiver organisationen 4. april 1974 den første udgave af tidsskriftet 'Atomkraft?', hvor argumenterne for og imod atomkraft debatteres. I løbet af OOA's levetid bliver det til i alt 50 udgivelser.
En fremtid med atomkraft?
I slutningen af 1975 udgiver OOA brochuren 'En fremtid med atomkraft?' med tegninger af Claus Deleuran. I brochuren, som bliver trykt i 70.000 eksemplarer, kan man læse om atomkraftens brændselskæde, transport af atomkraftaffald og om vedvarende energiformer og vækstsamfundets problemer.
I indledningen skriver OOA: »Intet sted i verden er der truffet demokratisk beslutning om indførelse af atomkraft. Atomenergien er udviklet som led i stormagternes militære programmer og er først i anden omgang blevet udnyttet til elektricitetsproduktion. Vidtrækkende beslutninger har været overladt til eksperter og industri, mens befolkning og politikere er blevet dårligt informeret eller vildledt af bagatelliserende og ensidige anbefalinger af atomkraft (...)
I Danmark er vi i en særlig situation, fordi vi i modsætning til andre lande kan få oplysning og debat, før der træffes beslutning for eller imod atomkraft.«
1976 - ”Nej til atomkraft nu”
I marts 1976 nedlægger regeringen Energioplysningsudvalget og lægger i samme omgang op til, at atomkraftlovgivningen skal tages op i Folketinget i maj, eventuelt efterfulgt af en folkeafstemning. På et ekstraordinært landsmøde beslutter OOA derfor i april at lancere kampagnen 'Nej til atomkraft nu' med underskriftindsamling, kampagneaviser i stort oplag, massedistribution af solmærker mv.
Siegfried Christiansen fra OOA fortæller om kampagnen til DR.
I løbet af april og maj omdeler man den første af tre kampagneaviser i et samlet oplag på 900.000. I ‘Atomkraft?’ kan danskerne læse om atomkraftens økonomi, forsyningssikkerhed og affaldsproblem og om potentialerne i vedvarende energiformer.
Kampagnen bliver en stor succes. På bare seks uger indsamler OOA 168.498 underskrifter, som 3. juni overleveres til statsminister Anker Jørgensen.
Desuden sælger OOA i løbet af kampagnen omkring 300.000 badges og bilmærker og uddelte over en million små solmærker. Allerede i maj vælger regeringen at udsætte atomkraftbeslutningen til august. I løbet af sommeren øges opinionstallene mod atomkraft massivt. Dette får den 10. august regeringen til at bekendtgøre, at beslutningen om atomkraft udsættes. Der sættes ikke en ny dato for, hvornår spørgsmålet skal tages op igen.
Tegning af Mogens Juhl fra Fyens Stiftstidende.
Tegning af Claus Deleuran
Hvad skal ind?
Et væsentligt aspekt af OOA’s kampagner mod atomkraft består i, at man kan pege på et grønt alternativ til både kul- og atomkraft, nemlig sol- og vindenergi. I samarbejde med søsterorganisationen OVE (Organisation for Vedvarende Energi) og en række energiforskere udgiver OOA i november 1976 ‘Alternativ energiplan’ som en slags svar på den socialdemokratiske regerings energiplan ‘Dansk Energipolitik 1976'.
Den vigtigste pointe i den alternative energiplan er, at Danmark kan klare sig uden atomkraft ved i stedet at supplere kulkraften med vedvarende energikilder. I 1983 kommer der endnu en alternativ energiplan, som i højere grad end den første lægger op til, at det er muligt at høste store energibesparelser.
At man ikke inddrager større energibesparelser i den første energiplan, får kritik af forskere som Jørgen Nørgaard, fortæller Tarjei Haaland. »Jeg tror ikke forfatterne bag den første energiplan turde at tage hele vækstdiskussionen i første omgang, så man fulgte de økonomiske fremskrivninger, som myndighederne brugte, for at vise, at vi selv med de vækstforudsætninger kunne klare os uden atomkraft. På det punkt gik man mere til biddet i den anden rapport i 1983 og forudsatte nogle større energibesparelser.
Den egentlige vækstdiskussion tog vi ikke rigtig i OOA, for den kunne nemt blive partipolitisk, og det var ikke det, vi ønskede. Vi ønskede faktisk at få alle med.«
»I 1975-76 var elværkerne ude med nogle prognoser for energiforbruget, som var helt vanvittige. De viste, at vi fik brug for 24-36 atomkraftværker bare vest for Storebælt for at kunne levere nok strøm,« fortæller Tarjei Haaland.
Danmark uden atomkraft
I november 1979 sætter OOA ind med sin hidtil største kampagne. Ved hjælp af sit vidt forgrenede net af lokalgrupper lykkes det OOA med håndkraft at husstandsomdele 2,1 million folkepjecer med overskriften ‘Danmark uden atomkraft’. Samtidig er der landet over et væld af aktiviteter: Høringer, debat- og filmaftener, teater, gadeoptog, besøg på vedvarende energianlæg med mere.
Kort tid efter denne kampagne – i januar 1980 – tilslutter et flertal i Folketinget sig regeringens beslutning om at udskyde atomkraft på ubestemt tid.
Trætte aktivister får sig en øl ovenpå bunken af postsække med pjecer klargjort til husstandsomdeling.
Mange bække små... Første oplag når ud til 500.000 husstande i Danmark. OOA opfordrer til, at man betaler en ti’er – eller mere – med et girokort, så OOA kan finansiere trykning af det næste oplag, og på den måde til sidst nå ud med pjecen til alle landets husstande.
1982
"Opgi' atomkraften"
Selvom atomkraft i Danmark hænger i en tynd politisk tråd, fortsætter OOA kampagneaktiviteterne. I 1982 udgiver man kampagneavisen 'Opgi’ atomkraften', som bliver fulgt op op af en række aktiviteter og happenings. Blandt andet "Energidyrenes kongres".
1984 Uddeling af 50.000 pjecer til husstande indenfor 10-kilometerzonerne af udpegede placeringer for kommende atomkraftværker.
'Ophæv atomzonerne'
Den 20. oktober 1984 igangsættes OOA's oplysningskampagne og landsindsamling 'Ophæv atomzonerne' ved uddeling af pjecen 'Reserveret til atomkraft' i de 15 områder i landet, som er udset til at huse atomkraftværker.
Strålende naboer? – Ellers tak!
Efter ulykken på atomkraftværket i Tjernobyl er der i offentligheden øget fokus på den store rækkevidde, der er for spredning af radioaktivt materiale. Derfor iværksætter OOA den landsdækkende kampagne Strålende naboer? – Ellers tak! med kravet om øjeblikkelig lukning af de nærmeste atomkraftværker: Barsebäck og Ringhals i Sverige samt Greifswald, Brunsbüttel, Krümmel og Brokdorf i Tyskland.
162.257 underskrifter mod nabolandenes atomkraftværker afleveres den 26. september 1986 til Folketingets miljø- og planlægningsudvalg, og dagen efter arrangeres der protestmarcher fra DDR's ambassade på Svanemøllevej, forbi den vesttyske og den svenske ambassade og videre til Rådhuspladsen.
Kampagner
Den rette timing af kampagner er en af OOA’s afgørende styrker. Op til vigtige politiske beslutninger sætter OOA ind med en bred vifte af underskriftsindsamlinger, debatarrangementer, marcher, happenings, avisindlæg og uddeling af oplysningsmateriale.
»Styrken ved OOA's kampagnestrategi var, at der blev satset på både det videnskabelige og det folkelige. Der skulle inviteres eksperter, laves notater og temaaviser til omdeling, men der skulle også indsamles underskrifter og laves demonstrationer. Der skulle laves mærker og sælges T-shirts, men man skulle også fortælle om solfangere, lave debatter i biblioteker og forsamlingshuse og tage kontakt til politikere,« fortæller Lars Ole Andersen, som var aktivist i OOA.
I de første af OOA’s kampagner er der ét overordnet budskab: Det går for hurtigt! OOA oplister en lang række spørgsmål, der skal afdækkes, før folketinget kan tage beslutningen på et solidt grundlag.
Regeringen og el-selskaberne presser på for at starte opførelsen af atomkraftværker med henvisning til det stigende elforbrug, men ifølge OOA er der tid nok:
»Der vil selv med en årlig vækst i elforbruget på seks procent ikke være behov for kapaciteten fra et eventuelt a-værk før tidligst 1986-87«, pointerer OOA i en artikel i Information i 1975.
1975
I marts 1975 lancererer OOA’s sin første store kampagne 'Atomloven - En hån mod befolkningen', efter at den socialdemokratiske regering har fremsat et forslag til en revideret atomlov, hvor man lader det være op til Folketinget at beslutte, hvor atomkraftanlæggene skal placeres. Men på den måde forsøger regeringen at undvige den principielle beslutning om, hvorvidt atomkraften skal indføres i Danmark, lyder kritikken fra OOA og en række politiske ordførere.
Efter en måneds intensiv kampagne med kronikker, udgivelse af oplysningsmateriale og debatarrangementer beslutter SF's landsmøde den 28. april med stort flertal at afvise en hurtig beslutning om atomkraft. Dagen efter SF's landsmøde vælger regeringen at udsætte beslutningen om atomkraft. Denne sejr giver OOA’erne blod på tanden. »Det var vigtigt med delsejre for at få bekræftet, at man var på rette spor og opnå respekt. OOA forsøgte hele tiden at sætte opnåelige mål for at undgå at floppe,« fortæller Siegfried Christiansen.
I slutningen af 1975 iværksætter OOA endnu en omfattende kampagne under navnet ‘Afvis regeringens energikøreplan’. Her argumenterer OOA for, at regeringens oplæg til en politisk principbeslutning om atomkraft bliver foretaget med ‘unødvendig hast’ og på et ‘ufuldstændigt grundlag’.
'Atomkraft?'
Som et led i OOA's generelle oplysningsarbejde udgiver organisationen 4. april 1974 den første udgave af tidsskriftet 'Atomkraft?', hvor argumenterne for og imod atomkraft debatteres. I løbet af OOA's levetid bliver det til i alt 50 udgivelser.
En fremtid med atomkraft?
I slutningen af 1975 udgiver OOA brochuren 'En fremtid med atomkraft?' med tegninger af Claus Deleuran. I brochuren, som bliver trykt i 70.000 eksemplarer, kan man læse om atomkraftens brændselskæde, transport af atomkraftaffald og om vedvarende energiformer og vækstsamfundets problemer.
I indledningen skriver OOA: »Intet sted i verden er der truffet demokratisk beslutning om indførelse af atomkraft. Atomenergien er udviklet som led i stormagternes militære programmer og er først i anden omgang blevet udnyttet til elektricitetsproduktion. Vidtrækkende beslutninger har været overladt til eksperter og industri, mens befolkning og politikere er blevet dårligt informeret eller vildledt af bagatelliserende og ensidige anbefalinger af atomkraft (...)
I Danmark er vi i en særlig situation, fordi vi i modsætning til andre lande kan få oplysning og debat, før der træffes beslutning for eller imod atomkraft.«
1976
”Nej til atomkraft nu”
I marts 1976 nedlægger regeringen Energioplysningsudvalget og lægger i samme omgang op til, at atomkraftlovgivningen skal tages op i Folketinget i maj, eventuelt efterfulgt af en folkeafstemning. På et ekstraordinært landsmøde beslutter OOA derfor i april at lancere kampagnen 'Nej til atomkraft nu' med underskriftindsamling, kampagneaviser i stort oplag, massedistribution af solmærker mv.
Siegfried Christiansen fra OOA fortæller om kampagnen til DR.
I løbet af april og maj omdeler man den første af tre kampagneaviser i et samlet oplag på 900.000. I ‘Atomkraft?’ kan danskerne læse om atomkraftens økonomi, forsyningssikkerhed og affaldsproblem og om potentialerne i vedvarende energiformer.
Kampagnen bliver en stor succes. På bare seks uger indsamler OOA 168.498 underskrifter, som 3. juni overleveres til statsminister Anker Jørgensen.
Desuden sælger OOA i løbet af kampagnen omkring 300.000 badges og bilmærker og uddelte over en million små solmærker. Allerede i maj vælger regeringen at udsætte atomkraftbeslutningen til august. I løbet af sommeren øges opinionstallene mod atomkraft massivt. Dette får den 10. august regeringen til at bekendtgøre, at beslutningen om atomkraft udsættes. Der sættes ikke en ny dato for, hvornår spørgsmålet skal tages op igen.
Tegning af Claus Deleuran
Tegning af Mogens Juhl fra Fyens Stiftstidende.
Hvad skal ind?
Et væsentligt aspekt af OOA’s kampagner mod atomkraft består i, at man kan pege på et grønt alternativ til både kul- og atomkraft, nemlig sol- og vindenergi. I samarbejde med søsterorganisationen OVE (Organisation for Vedvarende Energi) og en række energiforskere udgiver OOA i november 1976 ‘Alternativ energiplan’ som en slags svar på den socialdemokratiske regerings energiplan ‘Dansk Energipolitik 1976'.
Den vigtigste pointe i den alternative energiplan er, at Danmark kan klare sig uden atomkraft ved i stedet at supplere kulkraften med vedvarende energikilder. I 1983 kommer der endnu en alternativ energiplan, som i højere grad end den første lægger op til, at det er muligt at høste store energibesparelser.
At man ikke inddrager større energibesparelser i den første energiplan, får kritik af forskere som Jørgen Nørgaard, fortæller Tarjei Haaland. »Jeg tror ikke forfatterne bag den første energiplan turde at tage hele vækstdiskussionen i første omgang, så man fulgte de økonomiske fremskrivninger, som myndighederne brugte, for at vise, at vi selv med de vækstforudsætninger kunne klare os uden atomkraft. På det punkt gik man mere til biddet i den anden rapport i 1983 og forudsatte nogle større energibesparelser.
Den egentlige vækstdiskussion tog vi ikke rigtig i OOA, for den kunne nemt blive partipolitisk, og det var ikke det, vi ønskede. Vi ønskede faktisk at få alle med.«
»I 1975-76 var elværkerne ude med nogle prognoser for energiforbruget, som var helt vanvittige. De viste, at vi fik brug for 24-36 atomkraftværker bare vest for Storebælt for at kunne levere nok strøm,« fortæller Tarjei Haaland.
Danmark uden atomkraft
I november 1979 sætter OOA ind med sin hidtil største kampagne. Ved hjælp af sit vidt forgrenede net af lokalgrupper lykkes det OOA med håndkraft at husstandsomdele 2,1 million folkepjecer med overskriften ‘Danmark uden atomkraft’. Samtidig er der landet over et væld af aktiviteter: Høringer, debat- og filmaftener, teater, gadeoptog, besøg på vedvarende energianlæg med mere.
Kort tid efter denne kampagne – i januar 1980 – tilslutter et flertal i Folketinget sig regeringens beslutning om at udskyde atomkraft på ubestemt tid.
Trætte aktivister får sig en øl ovenpå bunken af postsække med pjecer klargjort til husstandsomdeling.
Mange bække små... Første oplag når ud til 500.000 husstande i Danmark. OOA opfordrer til, at man betaler en ti’er – eller mere – med et girokort, så OOA kan finansiere trykning af det næste oplag, og på den måde til sidst nå ud med pjecen til alle landets husstande.
1982
"Opgi' atomkraften"
Selvom atomkraft i Danmark hænger i en tynd politisk tråd, fortsætter OOA kampagneaktiviteterne. I 1982 udgiver man kampagneavisen 'Opgi’ atomkraften', som bliver fulgt op op af en række aktiviteter og happenings. Blandt andet "Energidyrenes kongres".
1984 Uddeling af 50.000 pjecer til husstande indenfor 10-kilometerzonerne af udpegede placeringer for kommende atomkraftværker.
'Ophæv atomzonerne'
Den 20. oktober 1984 igangsættes OOA's oplysningskampagne og landsindsamling 'Ophæv atomzonerne' ved uddeling af pjecen 'Reserveret til atomkraft' i de 15 områder i landet, som er udset til at huse atomkraftværker.
Strålende naboer? – Ellers tak!
Efter ulykken på atomkraftværket i Tjernobyl er der i offentligheden øget fokus på den store rækkevidde, der er for spredning af radioaktivt materiale. Derfor iværksætter OOA den landsdækkende kampagne Strålende naboer? – Ellers tak! med kravet om øjeblikkelig lukning af de nærmeste atomkraftværker: Barsebäck og Ringhals i Sverige samt Greifswald, Brunsbüttel, Krümmel og Brokdorf i Tyskland.
162.257 underskrifter mod nabolandenes atomkraftværker afleveres den 26. september 1986 til Folketingets miljø- og planlægningsudvalg, og dagen efter arrangeres der protestmarcher fra DDR's ambassade på Svanemøllevej, forbi den vesttyske og den svenske ambassade og videre til Rådhuspladsen.
Forrige
< Organisationen
Næste
Bevægelsen >